گروه تولیدی پیشرو صنعت ازنا

الکترو پولیش چیست

سه شنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۵۲ ق.ظ

لکتروپولیش فرایندی است که در آن سطح فولاد، فولاد زنگ‌نزن، آلیاژهای مس و آلومینیم را در حمامی الکترولیتی، صاف، صیقلی، تمیز و پلیسه گیری می‌کند . این فرایند، به طور انتخابی، زبری‌های فلز را می‌زداید و سطح فلز را برّاق‌تر می‌سازد .


قطعهٔ فلزی در محلول الکتروپولیش فرو می‌رود و به جریان مستقیم وصل می‌شود . قطعهٔ فلزی به عنوان آند بوده و فلزی دیگر به عنوان کاتد عمل می‌کند . جریان مسقیم همراه با حرکت خود از آند - که قطبی شده‌است - به سمت کاتد،یونها را نیز با خود به کاتد منتقل کرده و فلز را با سرعتی کنترل شده صیقل می‌دهد . مقدار فلز برداشتی به نوع الکترولیت، دما، چگالی جریان و نوع آلیاژ تحت‌الکتروپولیش بستگی دارد . در روش ها و دستگاه های جدید با استفاده از نوع و ماهیت خاصی از فرکانس و پالس می توان میزان انرژِی الکتریکی و زمان اجرای کار و نتیجه فرایند نهائی الکتروپولیش را به سطح و جایگاه فوق العاده مطلوبی ارتقائ داد در بسیاری از منابع برای این فرایند از الکترولیتهای اسیدی مانند سولفوریک و فسفریک و یا ترکیبی از دیگر اسیدهای کلریدریک و یا کرمیک و... نام آورده شده است الکترولیت و نوع آن، دما و میزان جریان الکتریکی از مهمترین گزینه ها می باشد که باعث عملکرد صحیح و نتیجه نهائی مطلوب میگردد ،میزان ضریب کوالانسی اتم ها و مولوکولهای اسید و دمای کارکرد،در نتیجه نهائی بسیار تاثیر گذار می باشد در هنگام این فرایند با توجه به استفاده از الکترولیتهای غیر اصولی و یا الکترولیتهای آبکاری که در میان افراد فاقد آگاهی و یا کسانی که به روش آبکاری مشغول به این امر میباشند رواج دارد که باعث صدمات شدید به قطعه کار و محیط زیست و نیز بدن انسان میگردد(بخارات اسیدی و یونهای فلزی آزاد شده) لازم بذکر است که در ایران شرکتهای معدودی دارای تجهیزات و ماشین آلات این فرایند می باشند و در اکثر مواقف افراد آبکار با دید و دانش و رویکرد معکوس نسبت به امر الکترو پولیش اقدام می نمایند که باعث صدمات و لطمات جبران ناپذیری به فلز پایه و شبکه کریستالی آن و... میگردد


دلایل استفادهویرایش


اکثر سیستم‌های مکانیکی پرداخت‌کاری، برای دست یابی به سطحی صاف و برّاق، سطح بلورین فلز را لکه‌دار، خمیده و دچار خستگی می‌کنند و حتی گاهی باعث شکست آن می‌شوند . الکتروپولیشینگ، فرایند باربرداری از روی سطح را با ایجاد الگویی یک‌سویه که کاملاً خالی از هرگونه خستگی و انسداد است، انجام می‌دهد . در این روش، سطح، از دید میکروسکوپی صاف و در اغلب اوقات صیقلی است . علاوه بر این، در بسیاری از آلیاژهای فلزی و غیرفلزی، مقاومت در برابر خوردگی و غیرفعال‌سازی فلز نیز افزایش می‌یابد . این فرایند قطعهٔ فلزی را چه از جهت میکروسکوپی و چه از جهت ماکروسکوپی پرداخت می‌کند . پرداخت میکروسکوپی سبب درخشندگی و پرداخت ماکروسکوپی سبب صافی قطعه می‌شود . پلیسه گیری به سبب آن که چگالی جریان در برآمدگی‌ها بیشتر است و اکسیژن از حفره‌ها محافظت می‌کند، زودتر انجام می‌شود .


چون قطعه درمعرض اکسیژن است، هیچگونه تردی هیدروژنی در قطعه رخ نمی‌دهد . در واقع الکتروپولیش، نوعی گرم و سرد کردن بدون خستگی است، که سطح قطعه را هیدروژن‌زدایی می‌کند.


مزیت دیگر آن است که باکتری نمی‌تواند روی سطحی خالی از هیدروژن به خوبی تکثیر شود . این امر الکتروپولیش را گزینه‌ای مناسب برای استفاده در پزشکی، داروسازی، نیمه هادی‌ها و صنایع غذایی می‌کند . ترکیبی از دو ویژگی عدم وجود خطوط جهت‌دار به سبب پرداخت مکانیکی و سطحی عاری از هیدروژن، به ایجاد سطحی کاملاً بهداشتی می‌انجامد که در آن هیچگونه باکتری یا آلودگی نمی‌تواند تکثیر یا انباشته شود .



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی